Kiinnostuitko?
Ota yhteyttä ja etsitään juuri sinun tarpeisiisi sopivat ratkaisut.
Yhteistyö ja verkostot
Hankkeiden avulla kehitämme itsemme lisäksi myös seutumme elinvoimaa sekä suomalaista ammatillista koulutusta.
koulutusasiantuntija
+358 403474263
raija.salo@lhkk.fi
1.7.2024 – 31.12.2027
Kartalla – på Kartan -hanke jatkaa VASKI-hankkeen työn tulosten jalkauttamista. Hankkeessa ylläpidetään ja päivitetään VASKI-hankkeessa kehitettyjä työkaluja, kuten ammatillisen koulutuksen kestävyystiekarttaa, kestävyyden itsearviointilomaketta ja hiilijalanjälkilaskuria. Tämän lisäksi uusia työkaluja ja toimintamalleja kehitetään yhdessä verkoston avulla.
1.9.2024 – 31.8.2025
Hankkeen tavoitteena on tehdä kestävän kehityksen opetussisällöistä opiskelijoiden näkökulmasta kiinnostavampia ja heidän tunteisiinsa enemmän vetoavia GreenComp-ideologian mukaisesti.
1.1.2024 – 30.6.2026
Kasvisruokainnovaatioilla kasvuun -hankkeen tavoitteena on edistää yritysten innovaatio-osaamista ja kestävää liiketoimintaa monipuolistamalla ja lisäämällä yritysten kasvisruoka- ja juomatuotevalikoimaa. Hankkeessa tehdään erilaisia tuotekehityspilotteja ja kokeiluja, ideoidaan uusia tuotteita ja testataan niitä asiakkailla.
1.1.2024 – 31.12.2024
VIERKO – Vieraskielisen opetuksen kehittäminen ja kotimaisten kielten opetuksen tarjonnan ja laadun parantaminen ammatillisessa koulutuksessa
VIERKO on valtakunnallinen OKM:n rahoittama strategiahanke. Hanketta koordinoi Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keuda ja hankkeeseen osallistuu yhteensä 62 osatoteuttajaa.
1.1.2024 – 31.7.2025
Hankkeen tavoitteena on edistää yhteisöllistä opiskeluhuoltoa ja kehittää matalan kynnyksen tuen saatavuutta yksilöllisen opiskeluhuollon moniammatillisilla toimilla.
12/2023 – 12/2024
Strapetsi-hankkeen tavoitteena on tuottaa Strategisen ja pedagogisen johtamisen toimintamalli ammatillisen koulutuksen johtamisen tueksi. Tässä hyödynnetään verkostokehittämisen ja yhteisoppimisen työtapoja. Hankkeen verkostokehittämisen työtapa mahdollistaa yhteisen tulevaisuuskuvan syntymisen työelämän ja koulutuksenjärjestäjien välillä.
01/2024 – 05/2025
Hankkeessa pyritään kehittämään ammatti- ja erikoisammattitutkintojen (AT ja EAT) opiskelijoiden tukitoimia opintojen alusta lähtien. Tavoitteena on huomioida opiskelijoiden aikuisuus, erilaiset tutkinnot ja mahdolliset oppimisvaikeudet.
Opiskelijoilla saattaa olla oppimiseen liittyviä vaikeuksia jostakin toteamattomasta syystä. Ammatti- ja erikoisammattitutkinnoissa myös erityinen tuki toteutuu heikommin kuin perustutkintokoulutuksessa. Oppimisympäristöjen osalta erityinen tuki toteutuu huonommin työelämässä oppimisessa ja etäopiskelussa.
11/23-10/26
Hankkeen avulla pyritään vahvistamaan ammatillisten oppilaitosten kykyä opettaa opiskelijoille kestävää ja yrittäjähenkistä ajattelutapaa näiden työllistymismahdollisuuksien ja urakehityksen parantamiseksi.
Opetuksessa käytetään apuna virtuaalisimulaatioita ja tekoälyä. Hanke yhdistää simulaatioskenaarioiden avulla ammatillisen koulutuksen tarjoajat ja kestävästi toimivat vaatetusalan yritykset.
01/23-04/25
Yhdessä! -hankkeen tavoitteena on osallistaa ja tukea opiskelijoita eri toimintamuodoilla.Hankkeessa vahvistetaan tutor- ja oppilaskuntatoimintaa ja vahvistetaan tulevaisuustaitoja jatulevaisuuden työelämätaitoja.Hankkeen yhtenä tavoitteena on pedagogisen hyvinvoinnin ja konsultoivan työotteentoimintamallien lisääminen.
02/23-03/25
Kohti kestävää työllistymistä Lounais-Hämeessä -hanke on ensimmäinen Forssan seudun hanke, joka kohdistuu kaikkiin työnhakijoihin ja kokoaa palvelut yhteen keskitetysti. Hanke edistää Forssan seudun työllisyydenhoidon ekosysteemin, Virta-verkoston, toimintaa.
28.6.2023 – 30.3.2025
Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskuksen rahoittaman Osaamista kone- ja metallialalle -hankkeen avulla vastataan kone- ja metallialan yritysten työvoimapulaan erityisesti Forssan ja Karkkilan alueilla.
Kehittämishankkeet ovat tärkeä osa LHKK:n toimintaa. Hanketoiminnan painopisteitä ovat toimintaympäristön muutokset, ammatillisen koulutuksen kehittyminen ja työelämän tarpeet. Pääosa hankkeista rahoitetaan Opetushallituksen tai Opetus- ja kulttuuriministeriön avustuksilla, Euroopan sosiaalirahaston ja Euroopan aluekehitysrahaston avustuksilla tai kansainvälisissä hankkeissa Erasmus+ -rahoituksella.
Kuntayhtymässä on meneillään useita kehittämishankkeita, joissa partnerioppilaitoksina on ammatillisia oppilaitoksia valtakunnallisesti sekä työelämän kumppaneita eri aloilta. Verkostoituminen muiden oppilaitosten ja yritysten kanssa onkin edellytyksenä kehittämishankkeiden toteuttamiselle.
10/2022-03/2012
Hoiva-avustajien koulutus -hanke on Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskuksen, Jotpan, rahoittama hanke, jonka tavoitteena on kouluttaa Forssan ja Hämeenlinnan seudulle 45 uutta hoiva-avustajaa hankkeen aikana. Hankkeen kohderyhmää ovat: maahanmuuttajataustaiset työvoiman ulkopuolella olevat, työssä olevat sekä kansainvälisesti rekrytoitavat hoitajataustaiset henkilöt.
Vaski – Vastuullinen ja kestävä ammatillinen koulutus
1/2022-12/2023
Hanke tuottaa ammatillisen koulutuksen kestävyystiekartan, joka tukee kestävän kädenjäljen vahvistamista ja kokonaisvaltaista vihreää siirtymää. LHKK on yksi hankkeen osakoordinoijista, ja sen tavoitteena on erityisesti alueiden ja työelämän kehittäminen.
Head higher – we are the wellbeing ambassadors (Erasmus KA220)
01.01.2023 – 31.12.2023
Project was implemented in 2023 between Lounais-Häme Educational Consortium in Finland and IES Virgen de la Paz in Spain.
DIVA Data ja innovaatiot vihreän siirtymän tukena elintarvikealalla (ESR)
9/2021-8/2023
Hankkeen tavoitteina on sivuvirroista kerätyn tiedon pohjalta auttaa pk- ja mikroyrityksiä kehittämään uusia käyttötapoja ja luoda yritysten välille synergiamahdollisuuksia.
Kokka kohti Kanta-Hämettä (ESR)
6/2021-5/2023
Hankkeen tavoitteena on rakentaa työperäistä maahanmuuttoa edistävä palvelupolku, kiinnittää kansainväliset osaajat työmarkkinoille, kohdentaa kansainvälisten opiskelijoiden osaaminen yritysten työvoimatarpeisiin, vahvistaa yritysten kansainvälisyyttä sekä vahvistaa työperäisen maahanmuuton strategioiden yhteistyötä.
Step by step (ESR)
04/2021-05/2023
Hankkeen avulla parannetaan koronapoikkeusaikana oppilaitoksesta valmistuvien ja TE-palveluiden toisen asteen tutkinnon suorittaneiden nuorten, alle 30-vuotiaiden työllistymistä konkreettisin keinoin.
Hyvinvoiva osaaja organisaation voimavarana (KEVA)
09/2021-01/2023
Hankkeella voidaan vaikuttaa sekä yksilökohtaisen että organisaation oppimisen kautta koko työyhteisöön. Hankkeen tuloksena sitoutuminen työyhteisöön paranee, kun voidaan vähentää kokemusta ulkopuolisuudesta ja siitä, ettei oma osaaminen riitä.
Tulevaisuuden purkutyöosaaja (Sitra)
05/2021 – 04/2022
Hankkeessa suunniteltiin ja pilotoitiinn rakennusalan perustutkinnon valinnaisen purkutyöt -tutkinnonosan uudenlainen ja innovatiivisia menetelmiä hyödyntävä sisältö.
OLO -Oikeus laadukkaaseen ohjaukseen (OPH)
12/2020-6/2022
Hankkeen kehittämisen kohteena oli ohjauksen kokonaisuus nivelvaiheesta valmistumiseen ja jatko-ohjaukseen. LHKK:n lisäksi hankkeessa oli mukana 22 koulutuksen järjestäjää.
Perusteista polulle (OPH)
12/2020 -6/2022
Hankkeen tavoitteena oli löytää mahdollisimman monelle opiskelijalle sopiva opiskelumenetelmä. Kohderyhmänä olivat opetus- ja ohjaushenkilöstö, yhteisten tutkinnon osien opettajat, vastuuopettajat sekä opiskelijat
Oikeus uudistua -verkostohanke (OPH)
1/2021-6/2022
Ydinkohderyhmänä hankkeessa olivat koulutuksenjärjestäjien ammatillisen koulutuksen ja hallinnon esimiehet sekä johtoryhmät. Hankkeen tavoitteena oli kyky johtaa muutoksen inhimillistä puolta, valmentavaa johtajuutta jatkuvassa muutoksessa.
Liikkuva Fai (Aluehallintovirasto)
8/2021-6/2022
Liikkuva Fai -hankkeen tavoitteena on korostaa liikkumisen merkitystä työkyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitämisessä oppilaitoksessa, niin opiskelijoiden kuin henkilökunnankin osalta.
Yhdessä Parasta Länsi (OPH)
6/2020-6/2022
Hankkeen tavoitteena oli vertaisoppimisen avulla yhtenäistää henkilökohtaistamisprosesseja asiakaslähtöiseksi, lisätä opettajien ja työelämän välistä arjen kumppanuutta sekä varmistaa ammatillisen koulutuksen laatua.
Tulosta laadulla -hanke (OPH)
12/2019-6/2022
Hankkeessa kehitettiin ammatillisen koulutuksen laatustrategian viitoittamia laadunhallinnallisia sisältöjä, kuten organisaatioiden laatukulttuuria ja vertaisoppimista, ennakointia, asiakaslähtöisyyttä, mittaamista ja seurantaa.
Hyvinvoiva Amis
11/2020-6/2022
Tällä Oikeus osata -kehittämisohjelmalla varmistettiin osaltaan, että kaikki ammatillisessa koulutuksessa opiskelevat saavat vankan ammattiosaamisen ja hyvät perustaidot työtä, elämää ja elinikäistä oppimista varten.
FRUSH – Järkivihreä toimintamalli (EAKR)
01/2019 – 06/2022
FRUSH yhdisti yritykset, tutkimuksen, koulutuksen, rahoituksen ja tiedotusvälineet kiihdyttäen kiertotalouden uusia ratkaisuja.
HyGGe -Hyvinvointiteknologia hyödyksi (OPH)
9/2019-2/2022
Hankkeen tavoitteena oli hyvinvointiteknologian alan pedagogisen palvelupolun ja kokonaisuuden kehittäminen.
WeTomorrow (ESR)
WeTomorrow hanke oli kuuden maan hanke, jonka tavoitteena on senioreiden elämänlaadun parantaminen luomalla sukupolvien välinen menetelmä, joka piristää heidän muistojaan ja edistää kulttuuriperintöä.
Ammatilliset oppilaitokset kestävän elämäntavan edistäjinä (OPH)
2020-2021
Hanke järjesti koulutuksia niin oppilaitoksen johdolle, opettajille kuin muullekin henkilökunnalle kestävän elämäntavan mukaisen toimintakulttuurin vakiinnuttamiseksi osaksi oppilaitoksen toimintaa.
Työuralle (ESR) 2/2018 – 7/2020
Työuralle – hankkeen keskeiset tavoitteet olivat osatoteuttajina olevien oppilaitosten uraohjausjärjestelmien analysointi ja uusiminen, yritysten kanssa tehtävän yhteistyön tiivistäminen sekä maakunnalliseen juuri valmistuneiden opiskelijoiden työllistymistä tukevien palvelujen kehittämiseen osallistuminen.
Faicare-hanke (ESR)
1.2.2018-30.6.2020
Lähihoitajaopetuksen kehittämishanke, jonka toiminnassa kehittiin mm. oppimisympäristöjä työelämää vastaaviksi, annetaan valmiuksia yrittäjyyteen ja yrittäjämäiseen toimintatapaan ja tehdään yhteistyötä projektien muodossa yhdessä asiakkaiden ja työelämän kanssa.
Diggaajat (OKM)
12/2017 – 12/2019
Projektilla edistettiin ammatillisen koulutuksen uuden lainsäädännön toimeenpanoa tukemalla työpaikkaohjaajien ja opetushenkilöstön yhteistyötä digitaalisia palveluita ja ratkaisuja kehittämällä.
Eurooppalainen keramiikka-alan Erasmus+ KA2 kumppanuushanke 1.10.2017- 30.9.2019
Avaintoimintana oli eurooppalainen yhteistyö innovaatioiden ja hyvien toimintamallien löytämiseksi keramiikka-alan ammatillisessa koulutuksessa ja työelämässä tapahtuvassa oppimisessa.
INTO – osallistu ja innostu! (ESR)
1.8.2016-30.6.2019
INTO-hankkeen tavoitteena oli lisätä mikro- ja pk-yritysten (toimita-alueen kone- ja metalli, elintarvike-ja biotalous) työhyvinvointia, työn imua ja innostusta muutosten keskellä. Tavoitteena on lisätä yritysten tietoa ja ymmärrystä kokonaisvaltaisen työhyvinvoinnin vaikutuksista yrityksen menestykseen ja hyvinvointiin.
Suomalainen leipäkori (ESR)
1.3.2016 – 31.3.2018
Hankkeen tavoitteena oli muodostaa Kanta-Hämeeseen ja välillisesti koko Suomeen vahva leipomoalan osaamiskeskittymä.
Kumppaneina (OKM)
12/2017 – 12/2018
Hankkeen tavoitteena oli auttaa työelämä hyödyntämään reformin tuomia mahdollisuuksia kehittämällä ja levittämällä yhteiset toimintamallit opetus- ja ohjaushenkilöstön ja työpaikkojen yhteistyön tiivistämiseksi, opetus- ja ohjaushenkilöstön työelämäyhteyksien ja ammatillisen osaamisen vahvistamiseksi sekä ammatillisen koulutuksen uudistusta koskevan tiedon välittämiseksi työpaikoille valtakunnallisesti kehitteillä olevat toimintamallit huomioiden
Monet polut työelämään (ESR)
11/2016 – 12/2018
Hankkeen tavoitteena on joustava kotoutujien erilaiset tarpeet huomioiva ja kustannustehokas palvelumalli työllistymisen tehostamiseksi kotoutumiskoulutuksen jälkeen.
Vertaisarvioinnilla tulosta (OPH)
12/2017 – 12/2018
Tavoitteena on kehittää verkoston toteuttajien laadunhallintajärjestelmät (prosessikuvaukset, toimintakäsikirja, seuranta ja mittaristo, parantamisen menetelmät) reformin tavoitteita vastaavaksi hyödyntämällä toteuttajakohtaista kehitystyötä sekä toteuttajien välistä vertaisarviointia.
Huippuosaajia tulevaisuuden metallialalla (ESR)
1.6.2016 – 30.12.2018
Huippuosaajia tulevaisuuden metallialalle -hankkeen yhteisinä tavoitteina on varmistaa peruskoulusta toiselle asteelle siirtymien onnistumista, ehkäistä koulutuksen keskeyttämistä ja nuorten syrjäytymistä, luoda käytännönläheisten kokemusten avulla positiivista imagoa kone- ja metallialasta työllistäjänä sekä turvata alueen kone- ja metalllialan yrityksien henkilöstön osaamistasoa ja yritysten kilpailukykyä.
LEANilla tulosta (OPH)
1.1.-31.12.2017
Perehdytään LEAN ajatteluun ja tutustutaan LEAN –oppimisympäristöihin ja yrityksiin.
OTTO Oppia työhön – Työstä osaamista (OKM)
1.1. – 31.12.2017
Tavoitteena on yritysten ja oppilaitoksen entistä tiiviimpi yhteistyö yksilöllisten osaamispolkujen toteuttamisessa työpaikoilla tutkinnon osa kerrallaan.
Taika – tule asiakkaaksi (OPH)
4.11.2016-31.12.2017
Tavoitteena on tehostaa ammatillisen koulutuksen asiakaslähtöisyyttä sekä madaltaa nuorten ja aikuisten koulutusten rajoja.
OSKU – Osaavat kumppanit (OPH)
4.11.2016-31.12.2017
Tavoitteena on asiakaslähtöisyyden ja osaamisperustaisuuden kehittäminen edistäen nuorten ja aikuisten ammatillisen koulutuksen raja-aitojen purkamista.
Aha! – Asiakkuus haltuun! (OPH)
4.11.2016-31.12.2017
Tavoitteena on rakentaa reformin hengen mukaista yhteistoimintaa työelämän ja oppilaitoksen välille.
Digivälkky (OKM)
14.12.2015 – 31.12.2017
Hankkeen tavoitteena on työpaikalla tapahtuvan oppimisen kehittäminen, työpaikkojen digiosaamisen kehittäminen ja verkoston yhteisen digistrategian kehittäminen työssäoppimisen osalta.
OSVA – Osaaminen näkyväksi (OPH) 4.11.2016-31.12.2017
Tavoitteena on rakentaa koulutuksen järjestäjän opintotarjonta tutkinnon/tutkinnon osan sisältämän osaamisen perusteella.
Ota yhteyttä ja etsitään juuri sinun tarpeisiisi sopivat ratkaisut.