Kiinnostuitko?
Ota yhteyttä ja etsitään juuri sinun tarpeisiisi sopivat ratkaisut.
Hankkeet
Hankkeiden avulla kehitämme itsemme lisäksi myös seutumme elinvoimaa sekä suomalaista ammatillista koulutusta.
koulutusasiantuntija
+358 403474263
raija.salo@lhkk.fi
Hankkeen toteutusaika: 1/2022-12/2023
Hankkeen rahoitus: Opetushallitus
Hanke tuottaa ammatillisen koulutuksen kestävyystiekartan, joka tukee kestävän kädenjäljen vahvistamista ja kokonaisvaltaista vihreää siirtymää.
Head higher – we are the wellbeing ambassadors (Erasmus KA220)
01.01.2023 – 31.12.2023
Project was implemented in 2023 between Lounais-Häme Educational Consortium in Finland and IES Virgen de la Paz in Spain.
Hyvinvoiva osaaja organisaation voimavarana (KEVA)
09/2021-01/2023
Lähtökohta
Koulutuskuntayhtymän uudessa tiimiorganisaatiossa päätöksenteko viedään tasolle, jossa toimintakin tapahtuu, mikä vaatii sekä tiimi- että itseohjautuvuutta. Henkilöstön tukeminen työtapojen ja koko organisaatiotason muutoksessa vaatii aikaa ja resursseja. Toiminnan tulee säilyä muutoksen ajan laadukkaana ja keskeytyksettömänä.
Itseohjautuvuus lisää todistetusti työssäjaksamista sekä työhyvinvointia. Itseohjautuvaan organisaatioon siirtyminen on suuri muutos: erityisesti muutoksen alkuvaiheessa on kyettävä tukemaan henkilöstöä, jotta positiiviset vaikutukset työhyvinvointiin voidaan saavuttaa.
Tavoitteet
Hankkeella voidaan vaikuttaa sekä yksilökohtaisen että organisaation oppimisen kautta koko työyhteisöön. Hankkeen tuloksena sitoutuminen työyhteisöön paranee, kun voidaan vähentää kokemusta ulkopuolisuudesta ja siitä, ettei oma osaaminen riitä.
Johdolle suunnattu valmennus tukee valmentavan johtamisen periaatteiden parempaa omaksumista ja sitä kautta selkiyttää uuden toimintakulttuurin rakentumista.
Tulokset
Hankkeen avulla opittiin tunnistamaan tiimitoiminnan kipukohtia ja kohdistamaan niihin soveltuvaa tilannekohtaista tukea. Saimme johtamiseen välineitä uuden johtamistavan omaksumiseen ja suuren ja kuormittavan muutoksen läpiviemiseen sekä pystyimme yksilöille kohdennetuilla toimenpiteillä vaikuttamaan työkykyyn siten, että joissain tapauksissa pystyttiin välttämään työkyvyttömyys kokonaan ja pitkittyneissä tapauksissa tilannetta saatiin korjattua merkittävästi mm. tukemalla ajattelutapojen muutoksia.
LHKK on tutkinut työtyytyväisyyttä aiemmin Keva:n työhyvinvointikyselyllä, mutta sen todettiin vastaavan huonosti tiimiorganisaation toimintatapaa. Vuonna 2022 toteutimme työtyytyväisyyskyselynä Great Place to Work – kyselyn ja tuloksena työhyvinvointiin ja yhteisöohjautuvuuteen satsaamisesta saimme henkilöstöltä hyvän arvion sekä Great Place to Work -sertifioinnin!
Kehittämishankkeen etenemisen myötä organisaatiotason ymmärrys itseohjautuvuudesta jalostui yhteisöohjautuvuudeksi. On tärkeä, että tiimillä on yhteiset tavoitteet ja niiden saavuttamiseksi työskennellään yhteisvastuullisesti. Ammatillisessa koulutuksessa yhteisöohjautuva tiimiorganisaatio on pirskahteleva poikkeus ja haluttu työnantaja.
Hankeaika 1.9.2021–31.1.2023.
Lisätiedot
yhtymäjohtaja Maaria Silvius, Lounais-Hämeen koulutuskuntayhtymä, (yhteisöohjautuva tiimiorganisaatio ja johtamisen muutos)
elinvoimajohtaja Tanja Paassilta, Lounais-Hameen koulutuskuntayhtymä, (yhteisöohjautuva tiimiorganisaatio ja johtamisen muutos)
henkilöstöpäällikkö Seija Lempiäinen, Lounais-Hämeen koulutuskuntayhtymä, (Kevan työhyvinvointihanke, tukitoimien kohdentaminen)
Tulevaisuuden purkutyöosaaja (Sitra)
05/21 – 04/22
Hankkeessa suunniteltiin ja pilotoitiin rakennusalan perustutkinnon valinnaisen purkutyöt -tutkinnonosan uudenlainen ja innovatiivisia menetelmiä hyödyntävä sisältö.
INTO2 – Työhyvinvointia ja tuottavuutta (ESR)
01/2020-06/2022
Hankkeen tavoitteena oli lisätä organisaatioiden onnistumista, tuottavuutta ja hyvinvointia työssä konkreettisia työkaluja luomalla. Kohderyhmänä olivat Kanta-Hämeen ja Uudenmaan alueen mikro- ja pk-yritysten ja julkisen sektorin esimiehet ja henkilöstö sekä yrittäjät. Hanketta toteuttivat LHKK:n lisäksi Hyria ja Tavastia.
OLO -Oikeus laadukkaaseen ohjaukseen (OPH)
12/2020-6/2022
Hankkeen kohderyhmänä ovat opiskelijat, opinto-ohjaajat, ammatilliset opettajat ja ohjaajat.
Kehittämisen kohteena on ohjauksen kokonaisuus nivelvaiheesta valmistumiseen ja jatko-ohjaukseen. Tavoitteina ovat yksilölliset opiskelijalle soveltuvat opintopolut ja keskeyttämisten ehkäisy. Opiskelijan omaa vastuunottoa edistetään. Tuloksilla edistetään yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoisuutta opiskelijoiden saadessa laadukasta ohjausta opintoalasta riippumatta.
OLO –hankkeessa on mukana 23 koulutuksen järjestäjää. Hanketta koordinoi Länsirannikon Koulutus Oy WinNova.
Lisätietoa:
Anna-Leena Rantala,
anna-leena.rantala@lhkk.fi,
040 3474 031
Oikeus uudistua -verkostohanke (OPH)
1/2021-6/2022
Ydinkohderyhmänä hankkeessa ovat koulutuksenjärjestäjien ammatillisen koulutuksen ja hallinnon esimiehet sekä johtoryhmät.
Asioiden johtamisen ja pedagogisen johtamisen ohella ihmisten johtamisen taito on keskeistä. Hankkeen tavoitteena on kyky johtaa muutoksen inhimillistä puolta, valmentavaa johtajuutta jatkuvassa muutoksessa. Vahvistaa johdon osaamista luotsata henkilöstöä muutosjohtamisen työkaluin – ei vain muutosten yli vaan niihin osallistaen. Osallistamisen lisäksi keskiössä ovat muutosviestintä, sitouttaminen ja innostaminen.
Hankeessa on mukana 12 koulutuksen järjestäjää. Painopiste on vahvasti vertaisjakamisessa ja yhteiskehittämisessä. Hankittu koulutus/valmennus/sparraus/coatchaus toteutetaan pääosin koko hankeverkoston yhteisenä toteutuksena.
Lisätietoa:
Anna-Leena Rantala,
anna-leena.rantala@lhkk.fi
Perusteista polulle (OPH)
12/2020 -6/2022
Kohderyhmänä ovat opetus- ja ohjaushenkilöstö, yhteisten tutkinnon osien opettajat, vastuuopettajat sekä opiskelijat. Kehittämistyön tuloksena syntyy laadukkaampaa opetusta, ohjausta ja oppimista uusien toimintamallien muodossa. Opiskelijat motivoituvat ja sitoutuvat opintoihin ja ohjaus- ja opetusresurssit kohdentuvat aiempaa paremmin tarvitseville.
Tavoitteena löytää mahdollisimman monelle opiskelijalle sopiva opiskelumenetelmä. Hankkeen avulla yhteisten tutkinnon osien suoritusmahdollisuuksia monipuolistetaan, ja integrointia ammatillisiin tutkinnon osiin ja työelämässä oppimiseen lisätään.
Hankkeen koordinoinnista vastaa Luksia, Länsi-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä. Hankkeessa on mukana 17 koulutuksenjärjestäjää eri puolelta Suomea. Jokaisella oppilaitoksella on oma hankesuunnitelma, jonka mukaan oppilaitoksen toimintaa on tavoitteena kehittää.
Lisätietoa:
Anna-Leena Rantala,
anna-leena.rantala@lhkk.fi
Liikkuva Fai (Aluehallintovirasto)
8/2021-6/2022
Liikkuva Fai -hankkeen tavoitteena on korostaa liikkumisen merkitystä työkyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitämisessä oppilaitoksessa, niin opiskelijoiden kuin henkilökunnankin osalta. Liikkuva Fai -hankkeen tärkeimpänä tavoitteena on oppilaitoksemme fyysisten olosuhteiden muuttaminen liikkumiseen kannustavammiksi. Tavoitteena on mm. luokkatilojen istumisen jaksottamista tukevien välineiden ja kalusteiden hankkiminen.
Liikkuva Fai –hanke saa veikkausvoittovaroista myönnettyä valtionavusta aluehallintovirastolta. Hanke on osa liikkuva koulu –hanketta, jossa kannustetaan opiskelijoita liikunnallisen ja terveellisen elämäntavan omaksumiseen. Hanke kestää lukuvuoden 2021-2022.
Lisätietoa:
liikunnanopettaja Jarkko Mäkinen,
jarkko.mäkinen@lhkk.fi
Yhdessä Parasta Länsi (OPH)
6/2020-6/2022
Yhdessä Parasta Länsi on Opetushallituksen Laatu- ja tasa-arvo-ohjelman verkostohanke, jota koordinoi Tampereen seudun ammattiopisto. Hankkeessa jatketaan OKM-rahoituksella syntyneiden Parasta-mallien käyttöönottoa ja integrointia koulutuksen järjestäjän toimintaan.
Tavoitteena on vertaisoppimisen avulla yhtenäistää henkilökohtaistamisprosesseja asiakaslähtöiseksi, lisätä opettajien ja työelämän välistä arjen kumppanuutta sekä varmistaa ammatillisen koulutuksen laatua. Kehittämisellä edistetään opiskelijoiden yksilöllisiin osaamistarpeisiin vastaamista ja ohjaus- ja tukitarpeiden tunnistamista.
Toiminnan ytimessä ovat vertaisvalmentajat, jotka toimivat sisäisinä valmentajina sekä opetus- ja ohjaushenkilöstön arjessa vertaistukena, HOKS -prosessin, koulutus- ja oppisopimusprosessin laadukkaassa toteuttamisessa.
Hankkeen toteuttamisverkostossa on mukana 27 koulutuksen järjestäjää, koordinaattorina Tampereen seudun ammattiopisto.
Lisätietoja:
Satu Nyman, puh. 040 1975 540
Taina Sipilä, puh. 040 3474 002
Anna-Leena Rantala, puh. 040 3474 031
etunimi.sukunimi@lhkk.fi
Tulosta laadulla -hanke (OPH)
12/2019-6/2022
Tulosta laadulla -hanke vastaa ammatillisen koulutuksen laatustrategian toteuttamiseen liittyviin haasteisiin. Hankeverkosto sisältää seuraavat koulutuksen järjestäjät: Ahlmanin koulun Säätiö, Hevosopisto Oy, Hämeen ammatti-instituutti Oy, Kiipulasäätiö, Koulutuskuntayhtymä Tavastia, Lounais-Hämeen koulutuskuntayhtymä, SASKY koulutuskuntayhtymä sekä Valkeakosken seudun koulutuskuntayhtymä. Verkosto on tehnyt pitkään yhteistyötä laadunhallinnan kehittämiseksi.
Hankkeen rahoittajana toimii Opetushallitus. Hanke kestää kaksi vuotta. Hankkeen koordinaattorina toimii Valkeakosken seudun koulutuskuntayhtymä.
Hankkeessa kehitetään ammatillisen koulutuksen laatustrategian viitoittamia laadunhallinnallisia sisältöjä, kuten organisaatioiden laatukulttuuria ja vertaisoppimista, ennakointia, asiakaslähtöisyyttä, mittaamista ja seurantaa. Verkosto toimii yhteistyössä systemaattisesti kokoontuen ja tietoa jakaen. Myös muiden hankeverkostojen kanssa tehdään aktiivista yhteistyötä vähintään neljän yhteisen kehittämispäivän yhteydessä.
Hankkeessa vertaisarvioinnit toimivat läpileikkaavana työkaluna muiden tavoitteiden saavuttamiseksi sekä kehittämisen tasalaatuisuuden ja jalkauttamisen varmistamiseksi. Vertaisarviointien toteutuksessa hyödynnetään aiemmissa hankkeissa kehitettyä vertaisarviointimallia, mutta nyt painotus siirtyy sisällölliseen (kohde, kriteerit) räätälöintiin laatustrategian suuntausten ja kohdeorganisaation painotusten mukaisesti. Lisäksi painotetaan vertaisarvioinneista saatujen palautteiden toimeenpanoa kohdeorganisaatiossa.
Vertaisarviointien yhteydessä osallistetaan opiskelijoita, sidosryhmiä ja kaikkia organisaatiotasoja siten laatukulttuuria ja -osaamista kehittäen. Vertaisoppimalla kehitetään laadunhallintaa kokonaisvaltaisesti. Lisäksi hankkeessa kehitetään asiakaslähtöisyyttä olemassa olevien palautejärjestelmien hyödyntämisen ja työelämäpalautteen toimeenpanon kautta. Ennakoinnin kehittämisellä vastataan joustavasti ja asiakaslähtöisesti työelämän muuttuviin tarpeisiin.
Hankkeen toimintaa, tuloksia ja vaikuttavuutta seurataan yleisen dokumentaation lisäksi myös kohdennetuin menetelmin, kuten vertaisarviointeihin ja palautteisiin liittyvien tunnuslukujen sekä vaikuttavuutta mittaavien tunnuslukujen avulla.
Hankkeessa kehitettävät menetelmät tukevat organisaation toimintaa ja johtamista ammatillisen koulutuksen laatustrategian toimeenpanossa. Välillisesti hyödynsaajina ovat opiskelijat, työelämä ja muut sidosryhmät.
Lisätietoja:
Anna-Leena Rantala,
anna-leena.rantala@lhkk.fi
Sosiaalinen media: #tulostalaadulla
Hyvinvoiva Amis
11/2020-6/2022
Hyvinvoiva Amis on osa ammatillisen koulutuksen laadun ja tasa-arvon kehittämisohjelmaa. Tällä Oikeus osata -kehittämisohjelmalla varmistetaan osaltaan, että kaikki ammatillisessa koulutuksessa opiskelevat saavat vankan ammattiosaamisen ja hyvät perustaidot työtä, elämää ja elinikäistä oppimista varten. Päätoteuttajana toimii SAKU ry. Fain tavoitteena hankkeessa on ottaa käyttöön Ammattiosaajan työkykypassi ja pilotoida työkykypassia opiskelijoiden kanssa.
Lisätietoja:
Anna-Leena Rantala,
anna-leena.rantala@lhkk.fi
FRUSH – Järkivihreä toimintamalli (EAKR)
01/2019 – 06/2022
FRUSH yhdistää yritykset, tutkimuksen, koulutuksen, rahoituksen ja tiedotusvälineet kiihdyttäen kiertotalouden uusia ratkaisuja. Hanke saa tukea Euroopan aluekehitysrahastolta (EAKR). Hankeessa ovat mukana Forssan Yrityskehitys Oy, Hämeen ammattikorkeakoulu Oy, Hevosopisto Oy sekä Lounais-Hämeen koulutuskuntayhtymä. Hanke kestää 30.6.2022 asti.
Lisätietoa:
Anna-Leena Rantala,
anna-leena.rantala@lhkk.fi
HyGGe -Hyvinvointiteknologia hyödyksi (OPH)
9/2019-2/2022
HyGGe on Opetushallituksen rahoittama verkostohanke, jossa tavoitteena hyvinvointiteknologian alan pedagogisen palvelupolun ja kokonaisuuden kehittäminen. HyGGe oppilaitoksia ovat: Gradia, LHKK, Novida, SSKKY, Tavastia, Tredu, TAI, WinNova.
Lisätietoa:
Heidi Zadraks
https://www.facebook.com/hyggehyvinvointiteknologia/
WeTomorrow (ESR)
WeTomorrow hanke on kuuden maan hanke, jonka tavoitteena on senioreiden elämänlaadun parantaminen luomalla sukupolvien välinen menetelmä, joka piristää heidän muistojaan ja edistää kulttuuriperintöä. Hankkeessa luodaan VR pohjainen muisteluohjelma jokaisen osallistujamaan haastateltujen senioireiden muistojen pohjalta. Sisältö on toteutettu senioreiden elämän historiallisten tapahtumien perusteella. Opiskelijat ovat toimineet hankkeessa esimerkiksi haastattelemalla oman maansa senioreja sekä olemalla mukana hankkeen toteutuksessa.
Hankkeen osallistujamaina ovat Espanja (koordinoi hanketta), Ranska, Puola, Iso-Britannia, Hollanti ja Suomen edustajana Forssan ammatti-instituutti.
Lisätietoa:
Heidi Zadraks ja Raija Salo
https://www.facebook.com/we.tomorrow.tools.for.seniors.brain.training/
Ota yhteyttä ja etsitään juuri sinun tarpeisiisi sopivat ratkaisut.