Hankkeet

BGBiVET-hanke

BGBiVET-hanke pyrkii vahvistamaan sukupuolten tasa-arvoa ammatillisessa koulutuksessa Euroopassa.

 

BGBiVET 1.12.2025 – 30.11.2028 (Erasmus+)

eu osarahoittama logo

Breaking Gender Bias in VET: Through AI-Enhanced Strategies and Gender Equality Plans

BGBiVET-hanke pyrkii vahvistamaan sukupuolten tasa-arvoa ammatillisessa koulutuksessa Euroopassa. Sukupuolivinouma on merkittävästi suurempi ammatillisessa koulutuksessa kuin muilla koulutussektoreilla. Perinteiset sukupuoliroolit vaikuttavat voimakkaasti uravalintoihin jo varhaisessa vaiheessa. Tämä epäsuhta ohjaa opiskelijoita sukupuolen perusteella – poikia kohti tieteellisiä ja teknisiä aloja, tyttöjä hoiva- ja sosiaalialoille – mikä heikentää työmarkkinoiden tehokkuutta, talouskasvua ja työpaikkakulttuuria koko Euroopassa.

Hankkeen tavoitteena on vastata viiteen kriittiseen tarpeeseen Euroopan ammatillisen koulutuksen (VET) järjestelmissä:

  • Edistää näyttöön perustuvaa ymmärrystä sukupuolten välisestä epätasa-arvosta. European School Education -siuvston raportti “Addressing Gender Inequality in VET” (2024) paljastaa, että 86 % työvoimapula-ammateista on sukupuolittuneita, mikä liittyy opintojen sukupuolijakaumaan: naiset ovat perinteisten roolien mukaisesti hoiva-alalla. Tiedot parhaista käytännöistä ovat ratkaisevan tärkeitä, jotta oppilaitokset voivat toteuttaa tehokkaita toimenpiteitä EU:n sukupuolten tasa-arvostrategian 2020–2025 mukaisesti.
  • Käytännön työkalujen puute sukupuolten välisen syrjinnän tunnistamiseen työpaikalla. Opiskelijat tarvitsevat turvallisia ja realistisia työkaluja oppiakseen tunnistamaan sukupuoleen perustuvaa syrjintää työpaikalla ja reagoimaan siihen tehokkaasti. Nykyisestä ammatillisesta koulutuksesta puuttuvat interaktiiviset työkalut, jotka simuloivat todellisia työpaikan skenaarioita ja toimisivat oppimisen tukena.
  • Opettajien osaamisen vahvistaminen. Opettajat ovat avainasemassa sukupuolistereotypioiden purkamisessa, mutta heiltä puuttuu usein koulutus, joka yhdistää tasa-arvoisen opetuksen menetelmät ja uudet teknologiat, kuten tekoälyn. Hankkeen tavoitteena on tarjota opettajille selkeästi jäsenneltyjä koulutusmahdollisuuksia, jotta he oppivat käyttämään sukupuolisensitiivisiä strategioita ja hyödyntämään tekoälyä opetuksessa.
  • Tekoälyavusteiset oppimistyökalut. Ammatilliset oppilaitokset tarvitsevat avukseen luotettavaa ja käyttäjäystävällistä teknologiaa, joka tarjoaa johdonmukaista ja tehokasta koulutusta sukupuolten välisen syrjinnän tunnistamiseen.
  • Tasa-arvosuunnitelmien (GEP) puuttuminen ammatillisissa oppilaitoksissa. Ammatillisen koulutuksen oppilaitoksissa otetaan käyttöön sukupuolten tasa-arvosuunnitelmat (GEP), jotta tasa-arvo toteutuu jokaisen opiskelijan urapolulla.

BGBiVET-hanke pyrkii muuttamaan eurooppalaisten ammatillisten oppilaitosten lähestymistapaa sukupuolten tasa-arvoon ja vahvistamaan tasa-arvoa oppilaitoksissa. Tavoitteena on lisätä opettajien tietoa, taitoja ja luoda käytännön menetelmiä oppilaitoksessa tapahtuvaa työhön tukemaan sukupuolten välisen tasa-arvon toteutumista. Hankkeessa aktivoidaan opiskelijoita mukaan työhön, sekä lisätään heidän tietojaan ja taitojaan tasa-arvohaasteiden tunnistamiseksi. Hankkeessa tuotetaan myös oppimisalusta, jonka sisältö palvelee opettajien käytännön työtä ympäri Euroopan.

Hanke kestää kolme vuotta ja siinä on mukana LHKK:n lisäksi kahdeksan muuta organisaatiota: kaksi organisaatiota Italiasta, kaksi Irlannista, kaksi Bulgariasta, yksi Turkista ja yksi Ruotsista.