Rakennusalan uusi oppimisympäristö

Rakennusala muutti logistiikka-alan tiloihin logistiikan siirtyessä Parman tiloihin Pilvenmäen alueelle. Aiemmin rakennusalan rakentaminen oli hyvin pienimuotoista ja vanhoissa tiloissa ei päästy näin lähelle aitoa oppimista kuin nyt. Tilojen hyödyntäminen tehokkaammin on myös osa kestävää kehitystä. Uusissa tiloissa parasta on se, että päästään paljon lähemmäksi käytännön  työsuoritteita. Lämmittämättömissä  tiloissa rakentamisen opiskelu on kuin työskentelyä työelämässä, kylmillä säillä pukeudutaan sään mukaisesti.

Tila mahdollistaa suurempien kokonaisuuksien rakentamisen. Alalla tehdään myös tilaustöitä ja niihin kuuluu usein kaikki pää- ja rakennepiirustusten piirtämisestä ja lukemisesta itse valmistukseen, mikä muodostaa hyvää oppimisalustan. Työ on oppimista ja ongelmanratkaisua; vaihtoehtoisia ratkaisumalleja kun on aina useita. Jokainen opiskelija saa tasavertaisesti osallistua rakentamiseen.

Parasta on kun opiskelijat näkevät sen mitä ovat saaneet aikaan. Oli se sitten vaja tai pihasauna.

– Ville Rantala, lehtori

Opiskelijoilta tulee usein ideoita, joita opetuksessa ei olisi osattu edes ajatella. Opiskelijat ovat koko ajan mukana päätöksenteossa. Erilaisia rakennelmia on tilattu useita kappaleita ja jo tehtyjä rakennuksia voi ostaa verkkokaupasta; myös suoria asiakaskontakteja ja -kyselyitä on tehty paljon.

Personoitu sovellus oppimispäiväkirjan täyttämiseen

Sähköisen oppimispäiväkirjan kokeilu on todettu alalla myös hyväksi. Työpäiväkirjassa on opiskelijan tallentamat kuvat ja selitykset tehdyistä työsuoritteista; opettajat näkevät opiskelijan edistymisen reaaliajassa. Resurssointi-tiimi on räätälöinyt sovelluksen talonrakennusalan tarpeisiin; tämä on oppimisen tiedolla johtamista parhaimmillaan.