Kaikki uusiksi, brändiä ja nettisivuja myöden!

LHKK:ssä tehtiin radikaali, mutta asiakasnäkökulmasta olennainen uudistus, kun yksi brändi räjäytettiin kolmeksi itsenäiseksi brändiksi. Ennen LHKK:n nimen ja ilmeen alla oli LHKK:n lisäksi Forssan ammatti- instituutti ja Faktia Oy (nykyisin myös Fokka Säätiö), joilla oli kuitenkin omat asiakkaat, kohderyhmät ja markkinoinnit. Nyt LHKK:llä on brändiperhe, jolla on omat ydinviestit, brändipersoonat ja -ilmeet sekä markkinointimateriaalit, jotka toimivat yksin ja yhdessä.

Kun katsoo mitä ihmisillä on päällään ja mitä he kantavat mukanaan, niin brändiuudistus on ollut onnistunut. Ihmiset kantavat ylpeydellä työnantajan liikemerkkiä, mikä on ilmiö, jota ei näe kaikissa organisaatiossa. Opiskelijakunnan hallitus tekee paraikaa huppareita. He haluavat ylpeinä kantaa logoa, koska siitä tulee monta hyvää asiaa mieleen. Ennen kaikkea siinä näkyy yhteisö – me kaikki – tiimeissä ja verkostoissa tekemässä yhdessä strategiaa todeksi.

Myös tiimeillä on omat nimensä ja logonsa: Sarin paidassa on Tehotytöt. Se on huikea esimerkki yhteenkuuluvuudesta ja tekemisen meiningistä.

Tiimit vain ottivat ja tekivät tiimeilleen logot. Lisäksi erilaisia LHKK- ja FAI-tuotteita vain alkoi yhtäkkiä syntyä. Ihmisillä muhii ideoita. LHKK:n tiimit voivat lähteä itseohjautuvasti toteuttamaan ja niin brändituotteiden leviämisessäkin on käynyt.

Verkkosivut ja materiaalit

Samassa rytäkässä uudistettiin kaikki talon markkinointimateriaalit, mukaan lukien verkkosivut. Kun aiemmin kaikkia kuntayhtymän asiakkaita palveltiin yhden verkkosivun kautta, nyt käytössä on neljän sivuston multisite, joka on rakennettu käyttäjien tarpeeseen. Sivustojen rakenne, käyttäjäpolut ja toimintakehotteet suunniteltiin palvelumuotoilun työkaluja ja parviälyä hyödyntäen. Ja kun toteutuksen  kumppaniksi  valittiin WordPress-asiantuntijoiden aatelia, saatiin sivustojen välinen ristiinjulkaisu, räätälöity haku, integraatiot taustajärjestelmiin, hakukoneoptimoinnit ynnä muut toimimaan hienosti.

Näillä sivuilla ei mennä se edellä mitä me halutaan kertoa vaan keskitytään kertomaan se mitä kävijä haluaa tietää.

– Tanja Uusitalo, viestintäpäällikkö

Nyt uusi sivusto taustajärjestelmineen ja prosesseineen mahdollistaa markkinoinnin automaatioiden rakentamisen, tiedolla johtamisen sekä sivuston ketterän kehittämisen.